BE Mindful stimulerar kreativitet

Med kreation och produktion i högt tempo kan det vara skönt att komma bort och varva ner – om så bara för några minuter.

Detta har vår Account Director Jenny tagit fasta på. Som yogalärare och utbildad friskvårdsterapeut bjuder hon in anställda till korta sessioner av avslappning under arbetsveckan som hon kallar BE Mindful. Under 15 minuter, 1–2 gånger i veckan samlas de som vill för att ta del av varierande övningar inom meditation, body scanning och lättare yoga. Målet är att lära sig hitta lugn i sig själv och få en positiv stund på dagen ägnad till sina egna sinnen.

Det är härligt att se skillnaden från att vi går in i rummet, till att vi går ut igen. Det uppstår ett lugn som skapar gemenskap och tillför energi att ta med sig resten av dagen.

Jenny Hedström Enklare avslappning och meditationsövningar behöver inte vara så krångligt och går att göra när som helst.

Några enkla tips från jenny:

Micromeditera!

Bli medveten om din andning och andas djupare ner i magen för varje andetag. Utvidga magen, revbenskorgen och till slut nyckelbenen vid varje inandning. Blunda gärna om det känns bra. Denna övning är enkel och effektiv och går att göra på bussen, vid kaffemaskinen såväl som i ett möte.

Känn efter hur du står.

Fördela vikten jämnt mellan fötterna och upp genom benen. Hur känns ditt bäcken, är det parallellt eller lutar du åt något håll? Tänk dig sen att du har en tråd som går från svanskotan upp längs med ryggraden och vidare upp mot himlen. Så du är nu förankrad i fötter och ben, medan överkroppen strävar uppåt. Ta några andetag här och känn hur stabil, lugn och trygg du känner dig. Ta med den känslan in i din dag.