OBOS En varumärkesresa med nordens största bostadsutvecklare

– Vi fick uppdraget att stärka OBOS position på den svenska marknaden

När vi påbörjade OBOS varumärkesresa i Sverige ville vi tydliggöra deras roll som mer än bara en norsk jättekoncern som bygger hus. Vi ville visa att OBOS är samhällsutvecklare som tar ansvar – från projektering och byggande till boende och livet mellan husen. Att dem med sitt breda kompetensområde verkar och bygger olika typer av bostadshus och lägenheter, likväl samhällsnyttiga- och kommersiella fastigheter i hela norden.  

Varumärkesfilm

OBOS Sverige ingår i norska OBOS och har ca 1000 medarbetare och över 150 000 sålda bostäder sedan starten. Men trots höga siffror är varumärket relativt okänt i förhållande till konkurrenter som PEAB, Skanska och JM. För att få fram OBOS identitet på ett effektivt sätt gjorde vi således en varumärkesfilm där vi bryter ner och förklarar deras vision; att utveckla framtidens samhälle och uppfylla människors bostadsdrömmar.

Filmen premiärvisades på OBOS årliga konferens. Dels för att skapa en sammansvetsande känsla av stolthet bland medarbetarna, men också för att se till att samtliga fick samma bild av bolaget. Därefter gjordes en externanpassning för både webb och sociala medier.

”Vi ville tydliggöra deras roll som mer än bara en norsk jättekoncern som bygger hus.”

Mersmak och vidareutveckling

Filmen mottogs väl och uppdraget som nu följde var att skapa informativa och säljande filmer för de områden som OBOS för tillfället bygger i – områden som då bara var byggarbetsplatser, men som behövde visualiseras för att kunna säljas. Vi skapade områdesspecifika manus och storyboards, samt filmade in nytt material. Idén var att bygga upp en filmbank så att OBOS själva skulle kunna klippa ihop filmer för sina projektområden framöver.

En varumärkesresa att minnas

När vi nu en tid senare blickar tillbaks, ser vi ett givande samarbete mellan två nöjda parter. Att får ta sig an en norsk bostadsgigant som vill förändra och förbättra samhället för människor i hela norden är för oss ett privilegium. Om det är vår förtjänst eller inte låter vi vara osagt, men vi klappar oss själva på axeln och konstaterar att OBOS numera har befästs sin top of mind-position på den svenska marknaden också. Precis enligt önskemålen.

Vill du veta mer om caset?
Kontakta mig så berättar jag mer