Smålandsvillan Hum om hus – En webbserie

SmålandsVillan bygger hus, vi bygger varumärken. Tillsammans skapade vi en webbserie som rätar ut frågetecken inför, under och efter ett husköp.

Långsiktigt varumärkesarbete

SmålandsVillan bygger och säljer hus. Det är så de tjänar pengar. Och vi som reklambyrå vill hjälpa dem tjäna ännu mer. Men du som läst handboken i affärsstrategi vet att det ibland är smartare att ge än att få. Det är så en relation fungerar. Om man istället skippar säljet och erbjuder kunden någonting man vet det finns behov av kan man skapa förtroende och fylla varumärket med positiva associationer. En långsiktig investering som sannolikt kommer generera bättre affärer i framtiden.

En webbserie för alla som undrar

Hum om Hus är till för den som går i köpa-hus-tankar, söker information, inspiration eller en kort stunds underhållning. Utmaningen låg i att skapa en lätt och härlig känsla över ett av livets stora beslut och – som namnet antyder – var målet att ge tittaren ett större hum av vad det innebär att bygga hus.

Över 500k views på Youtube.

Under tre dagar i Vetlanda spelade vi in fem avsnitt och bonusmaterial. Varje avsnitt klipptes ner till ca 4 minuter och lanserades i sin helhet på SmålandsVillans Youtubekanal. Trailers och nedklippta versioner tids- och formatanpassades för övriga sociala kanaler. I samband med lanseringen riktades annonseringen till utvald målgrupp på både Facebook och Instagram, samt som pre-rolls på Youtube. Därefter har serien levt vidare och setts över en halv miljon gånger.

Förtjänad plats i kundrelationen

SmålandsVillan mission är att göra hus tillgängliga för alla. Så genom att reda ut svårbegripliga termer och frågetecken generella för husbranschen kan SmålandsVillan förtjäna sin plats i kundrelationen. Det blir även ett tacksamt sätt för säljaren att skapa opåträngande kontakt tidigt i kundresan. En enkel hänvisning till filmerna ger kunden en förberedande uppfattning om vad husköpsprocessen handlar om.

Rätt ansikte utåt

Vi tog rygg på stylisten och modejournalisten Frida Zetterström när hon knackade på hos familjer, besökte husfabriken och ställde säljare mot väggen. Hennes långa bakgrund som programledare och reporter inom både TV och Radio, med regelbunden medverkan i TV4:s Nyhetsmorgon och SR, kom väl till pass när hon luskade sig fram genom husköpsprocessen.

”Webbserien hjälper till att skapa en känsla för hur framtiden kan se ut i en smålandsvilla”

Frida Zetterström
Programledare för Hum om Hus

Vill du veta mer om caset?
Kontakta mig så berättar jag mer