Smålandsvillan Hur bygger man barnsmart?

Barnfamiljer utgör en viktig del av SmålandsVillans målgrupp, för att knyta an till dem lanserade vi ett produktutvecklande projekt som gav insikter och säkerställde engagerande content. Tillsammans med Smålandsvillan tog vi sedan fram en tävling där bästa idén belönades med inredning till ett värde av 20 000 kr. Och baserat på de förslag vi fick in byggs nu ett helt nytt hus – Barnsmarta Villan.

Produktutvecklande reklam

SmålandsVillan bygger sina trähus inomhus och levererar dem monteringsfärdiga i moduler. Det betyder att varken kyla eller regn kan skada bygget, och att husen går snabbt att montera. Priset på husen blir även lägre än andra leverantörers, vilket lockar många barnfamiljer att köpa en Smålandsvilla.

Utifrån den sanningen började vi under 2016 diskutera möjligheten att bygga en ny typ av hus för att knyta an till målgruppen. Vad behöver man i ett hus där både barn och vuxna ska trivas? Finns det några speciella former, funktioner eller detaljer som bara måste vara med?

Diskussionen landade i ett lika delar kommunikativt och produktutvecklande projekt. Vi skulle med barnfamiljers hjälp bygga Barnsmarta Villan!

Vad vill barnfamiljer ha?

2017 inleddes projektet med en rad intervjuer. Vi ringde upp familjer som funderade på att köpa hus, gjorde hembesök hos SmålandsVillans befintliga kunder och frågade barn i åldrarna 4-14 vad de önskade sig i ett hem.

Med den faktan som grund valde vi sedan att lansera en tävling. Vi bad kort och gott om familjers tokigaste, roligaste och mest praktiska tips. I potten fanns en vinst på 20000 kr inredning från Rum21.

Tävlingen drev trafik till och skapade engagemang i SmålandsVillans sociala kanaler. Fler än 450 förslag kom in under tävlingsperioden och de dialoger vi haft med målgruppen har varit otroligt positiva, intressanta – men framförallt relationsbyggande.

Dags att bygga

Parallellt med att förslagen trillade in tillsattes en ”Barnsmart testpatrull”, beståendes av en inredare, en byggledare från SmålandsVillan och en fjortonåring. De skulle tillsammans välja ut och testa några av förslagen i fabrik.  Vilket vi fångade på film och publicerade som teasers på vad som komma skall.

"Det bästa med vårt hus är att mamma är så vacker"

Felix, 4 år

Vill du veta mer om caset?
Kontakta mig så berättar jag mer