Kaffekompaniet Kärlek vid första morgonkaffet

Kaffekompaniet är en ledande leverantör av fikalösningar på jobbet. Tillsammans påbörjade vi en varumärkesresa som innebar ny logotyp och ett helt nytt koncept på bilar, muggar och allt däremellan.

Helt på känsla

De varumärken som lyckas bäst är de som förmedlar rätt känsla. Något som associeras med värme. Som berör, eller gör oss glada. Något vi vill dröja oss kvar vid. Och eftersom konsumenter söker och stöter på information överallt måste varumärkets känsla vara konsekvent på alla tänkbara exponeringsytor. Utifrån det ville vi ta fram en tonalitet och ett bildspråk som är lätt att ta till sig. Något som går att applicera på allt material och som får nya Kaffekompaniet att sticka ut från mängden.

Logotyp och grafisk profil

Det som syns oftast, som sen ska färga av sig på övrig kommunikation, är loggan och den grafiska profilen. Loggans rundhet symboliserar kaffekoppen och K:et det goda innehållet. Den grafiska profilen utgår ifrån två typsnitt av olika slag, samt en sober färgpalett som både differentierar sig i branschen och stämmer väl ihop med varumärket.

God kopp, bad kopp

Kaffekompaniet är proffs på det de gör. De har också självdistans och glimten i ögat. Det ville vi skulle synas utåt på ett sätt som det inte gjort innan. God kopp, bad kopp är en klassisk scen alla känner igen. En tydlig liknelse vi lätt relaterar till. Och en annons som slog an den första tonen för hela varumärkesresan.

Ökad digital landvinning

Sociala medier är som bäst när det är lekfullt och relaterbart. Vi älskar att dela poster och tagga vänner i inlägg som påminner eller symboliserar vårt förhållande. Som träffar oss i magen. Och fyller oss med värme. Som kaffe.

 

#TalaOmGottKaffe

#talaomgottkaffe är ett sätt för Kaffekompaniet att synas och höras i allt kommunikativt material. Dels som ett utrop om hur gott kaffet är, dels en uppmaning till att prata om det. En fingervisning som leder till ett community där man kan fråga, svara och dela kaffe med varandra – och Kaffekompaniet – hela tiden.

En modern lägereld

Vi graviterar mot värmekällor. Så är det. I det moderna samhället kan det mycket väl vara kaffemaskinen på kontoret. Här samlas vi och pratar, så fort vi får chansen. Därför ville vi göra självaste kaffekoppen till ett samtalsämne. Något som får medarbetare och kunder att både surra och sörpla lite högre än vanligt.

Från trafik till webb och sociala medier

Kan man bjuda på sig själv ska man göra det. Varje gång. Det tycker både vi och kaffekompaniet. Kan man dessutom göra det kommunikativa arbetet på ett sätt som tillför mervärde i trafiken gör man hela staden en tjänst. Kanske kan subtila budskap och humor förvandla någons road rage till ett stilla leende. Kanske leder vi trafiken till webb och sociala medier.

”Konceptet träffar mitt i prick. Det stämmer överens med vilka vi är och hur vi vill uppfattas – lekfulla, personliga och professionella!”

Anders Sjögren
VD, Kaffekompaniet

Kaffe är inget att skämta om

Vi adderade en seriositet i vanligt förekommande sägningar. Via annonser, sociala medier, eventmaterial och utomhus ville vi på ett lättsamt sätt nå ut med budskapet: kaffe ska tas på allvar.

Vill du veta mer om caset?
Kontakta mig så berättar jag mer