Anthon Berg Ny choklad, med fokus på digitala kvinnor

Anthon Berg har tillverkat choklad sedan 1884. Varumärket är välkänt här i Sverige och många tycker om den lite ”vuxnare smak” som företaget associeras med. De skulle presentera en ny produkt i sortimentet – Anthon Berg Chocolate Sticks. Produkten innehåller samma goda choklad och marsipan men har paketerats i ett format som är lättare att äta direkt, alternativt ta med sig.

Föryngra målgruppen och locka till digitala kanaler

Anthon Bergs befintliga målgrupp är äldre. Inför lanseringen av Chocolate Sticks fanns det därför ett önskemål om att föryngra målgruppen, med fokus på att nå kvinnor i åldern 25-45 år. Målet var även att öka trafiken till Anthon Bergs digitala kanaler och se till så att så många som möjligt hade kunskap om att det nu fanns en ny produkt i butik.

 

Det finns alltid något att fira

Vi identifierade snabbt att chokladstängernas format var den produktfördel vi ville kommunicera. Du kan äta en hel chokladkaka utan att det blir för mycket och du kan spara en Anthon Berg Chocolate Sticks i väskan för att ha när sötsuget slår till.

Vi ville även göra målgruppen medveten om att det finns ett flertal tillfällen i vardagen som vi lätt glömmer bort. Små tillfällen som man borde uppmärksamma och fira. (Förslagsvis med en chokladstång från Anthon Berg.)

Igenkänning och kanalval som når fram

Produktlanseringen fick kampanjnamnet ”Det finns alltid något att fira”.
Och ett urval av budskapen vi arbetade med var: ”Yes! Barnen sover –
Det finns alltid något att fira”, ”Men så skönt. Jag är ensam hemma – Det finns alltid något att fira”, ”Härligt! Inte ett enda möte inbokat – Det finns alltid något att fira.”

Kampanjen syntes på Facebook, i annonser, i film, i butik och med en PR-kampanj riktad mot svenska bloggare. Vi tog även fram en tävling på Facebook och i butik, där kunderna fick nominera någon som de ville fira. Priset var en lyxig spaweekend för två. Tävlingen gjordes i en applikation som var anpassad för både dator och mobiler.

Ökad försäljning och stor spridning

I butikerna gick försäljningen av Chocolate Sticks 39 procent bättre än för närmaste konkurrent. Och undersökningar av Chocolate Sticks-annonserna visade att de hade gett ett bättre resultat än någon annan annons i tidningarna vi valde under kampanjen. Tävlingen på Facebook attraherade över 1000 tävlingsbidrag. Antalet likes ökade med 1500 under kampanjperioden – helt utan att sponsra inläggen eller sidan.

Vill du veta mer om caset?
Kontakta mig så berättar jag mer