Jetshop SNABB BRANDING HÅLLER JETSHOP STEGET FÖRE

Jetshop levererar e-handelsplattformar för små och nystartade webbshoppar. Eller, vänta, det gör de inte alls. I alla fall inte bara. Däremot var det uppfattningen på marknaden. Och, faktiskt, till viss del företagets självbild också. Det här ställde till problem för ett företag som bestämt sig för att expandera. Snabbt.

Att gräva där man står

Men skrapar man bara lite på ytan visar det sig alltså att Jetshop både har stora kunder och fixar avancerade lösningar. Det var en av de första gemensamma insikterna vi gjorde med Jetshop. Där och då fick vi en stadig plattform att bygga vårt varumärkes- och kommunikationsarbete på. Vi hade något konkret att arbeta med för att hitta Jetshops nya position. Och vi hade något att säga. Frågan var bara hur vi skulle säga det.

Konceptet - ledstången för allt

Visst tittade vi på erbjudandet, målen, konkurrenterna, och vi pratade med både kunder och anställda. Men det innebar inte workshops i oändlighet, eller en halvårskonsumtion av post-its. Och det blev inga tjocka rapporter som ingen läser ändå. Nej, vi var rätt selektiva med var vi tog tempen, fick en bra helhetsbild som landade i en känsla. Den fick i sin tur ligga till grund för det koncept som blev plattform och ledstång för i all kommunikation för ett Jetshop på väg, mot nya kunder, mot tillväxt, mot en ny position på marknaden.

Göra rätt utan att göra allt

Varumärket är alldeles för viktigt för att slira förbi. Men allt går fort i dag, inte minst i Jetshops värld, så man hinner inte vända på varenda sten. Faktum är att vi upptäckt att det är sällan man ens behöver göra det. Och vi börjar ha rätt bra koll på vilka stenar man kan låta ligga. Det är ett snabbare sätt att hamna rätt, vi kallar det Naked Branding och det var något vi använde i arbetet med Jetshop.

Vill du veta mer om caset?
Kontakta mig så berättar jag mer