SiCA light Svävar bromsskivor i framtiden?

AC Flobys arbete med SiCAlight började redan på 90-talet. Först nu kräver marknaden en hållbar och miljövänlig ersättare till den traditionella bromsskivan. Inför industrins största branschmässa fick vi förtroendet att relansera morgondagens bromsskiva – och bli del av ett paradigmskifte som bidrar till hållbar körning

Logotyp & tagline

Vi ville skapa en logotyp som för tankarna till produkten. Den följsamma, lätta och metalliska känslan i typografin avspeglar SiCAlight, som tillsammans med taglinen avslöjar tillräcklig mycket information om både bransch och ambition.

Kampanjsida

För att SiCAlight skulle få den uppmärksamhet den förtjänar skapade vi en fristående produktsida med eget URL och lagom mycket innehåll. Resultatet på www.sicalight.com blev korta texter med lättsam tonalitet och dynamisk användarvänlighet, samt en intervjufilm med AC Flobys utvecklingsingenjör Adam Thomas. Banners och marknadsföring på utvalda sociala medier nådde fram till målgruppen, som i sin tur delade och skapade engagemang på egna kanaler.

Världsledande branschmässa

På Eurobrake samlas världens bromsexpertis årligen för att ta del av nya innovationer inom personbilar och kommersiella fordon. Den miljövänliga aspekten är högst upp på industrins agenda. Tack vare minskade partikelutsläpp och längre hållbarhet är SiCAlight en bromsskiva som är rätt i tiden. I montern valde vi således att fokusera på natur och människa i både bildspråk och text. Och för att sticka ut bland hundratals montrar ville vi presentera SiCAlight på ett sätt som framhävde produktfördelarna, som verkligen fick bromsskivan att lyfta – bokstavligen.

Ett magnetiskt podium gjorde att SiCAlight svävade fritt i luften

En lätt tävling som engagerade

Vi tryckte foldrar för besökaren att ta med. För att skapa engagemang och handfast kunskap om produkten anordnade vi också en tävling som gick ut på att gissa viktskillnaden mellan SiCAlight och en konventionell bromsskiva i gjutjärn. För att delta i tävlingen ombads man lämna sitt namn och mejl som senare följdes upp med ett personligt tackmejl och återkoppling.

”Intresset för SiCAlight var jättestort. Vi träffade många spännande, potentiella kunder och samarbetspartners som vi nu ska börja följa upp”

Adam Thomas
Utvecklingsingenjör på AC Floby

Vill du veta mer om caset?
Kontakta mig så berättar jag mer