Tomsgodis Vem vinner kampen

Innan sommaren drog Toms Pingvin igång en ny tävling, där deltagarna hade chansen att vinna en drömresa värd 25 000 kr från Ving. Det tävlingsdeltagarna behövde göra var att välja sida. Vilken av de senaste Pingvinstängerna var deras favorit – Cola eller Kola?

En extra lång semester

Vinnaren i tävlingen skulle få chansen att förlänga semestern och åka iväg på en härlig resa till en av de många platser som Ving erbjuder resor till. Därför var manéret för den nya tävlingen och kampanjen inspirerat av varma resmål, härliga stränder och exotiska växter. Vi misstänkte att det skulle kännas extra lockande med tanke på att den svenska sommaren sällan lever upp till förväntningar på sol och värme.

Snabb respons

Vi tog fram en kampanjsida som låg under pingvingodis.se. Där kunde man läsa mer om vinsten och rösta på smaken som man tycker om mest. För att sprida budskapet tog vi fram butiksmaterial med det nya kampanjmanéret, parallellt med att Toms anordnade provsmakningar av Colastången och Kolastången på ICA-butiker runt om i Sverige.

En parallell smakaktivitet

Samtidigt som kunderna fick rösta fram antingen Cola eller Kola kunde de även ta reda på vilken smak de är. Vi hade satt ihop ett smaktest där kunderna skulle svara på några frågor om sig själva och på varje fråga hade de fyra alternativ. De fick exempelvis frågan ”Om du skulle återfödas som en känd artist, vilken skulle det vara då?” och sedan välja mellan fyra alternativ. Och beroende på svaret på den och flera andra frågor får man veta att man är en av Pingvinstängerna i Toms sortiment. Än så länge har testet gjorts över 16 000 gånger.

Den vinnande smaken

Efter att tävlingen var slut fanns det en klar favorit bland Toms Pingvins kunder. Det var Kolastången som gick vinnande ur kampen med 64 procent av rösterna. I skrivande stund håller vår kund på att gå igenom de över 2500 tävlingsbidrag som kom in under kampanjperioden och utse vinnaren av en drömresa värd 25 000 kr.

”Det känns kul att kampanjen resulterade i så pass starka siffror på kort tid. Den här typen av engagemang är viktigt för vårt varumärkes fortsatta utveckling.”

Ola Göransson
Marknadschef, Toms Sverige AB

Vill du veta mer om caset?
Kontakta mig så berättar jag mer