Butiker – dags att kämpa för er överlevnad – Business & Emotions

Butiker – dags att kämpa för er överlevnad

Utmaningen är inte längre att ha den bästa produkten, bästa kvaliteten eller det lägsta priset. Utmaningen är att ge kunden eller besökaren den bästa upplevelsen.
Utan denna magiska komponent har de fysiska butikerna ingenting över näthandeln. De kommer sakta dö ut, en efter en.

Man behöver inte ta många steg in i den svenska klädbutiken för att beskåda kaoset.

  • Värme, men inte den behagliga typen.
  • Människor, men inte den trevliga sorten.
  • Kläder, men inget man vill köpa.

Vad är problemet?

Kläderna är varken rena, strukna eller fint upphängda på galgen, utan kastade i en hög, med bruna fläckar från en fjortis foundation. Personalen hälsar knappt och vägrar hjälpa till, inte ens när man ber om det. När en vara ska bytas eller reklameras möts man av en blick och ett stön av butiksbiträdet som ljudlöst säger ”fan vad du är besvärlig”.

Varför svettas, knö, och trilskas i en stökig butik, när kan man sitta hemma i pyjamas i sin skönaste fåtölj och bara klicka hem vad man vill ha? Det är sällan dyrare, utan snarare billigare och tarvar dessutom mindre tid och energi.

Butik Vs. Online

Det finns två komponenter som en fysisk butik har (eller borde ha) som den digitala världen saknar.

  1. Möjligheten att ta, känna, klämma på produkten.
  2. Upplevelsen att gå i butiker, eftersom det är trevligt.

Att det är trevligt är en förutsättning. Och trevligt kanske inte räcker. Butiker konkurrerar och differentierar sig inte längre bara genom kvalitet, pris och servicefunktioner. För att tillfredsställa kunden måste företagen erbjuda en upplevelse utöver de produkter och tjänster som de säljer. Det andra är standardkrav. Och dagens kunder kräver mer än så.

Att bygga upplevelser

För att lyckas behövs kunskap om vad som är relevant för kunden, vad som värdesätts, uppskattas och är intressant just nu. Du måste gå in i kundens sinnen, förstå både dess fysiska och psykiska rörelsemönster. Och utifrån detta orkestrera butiken optimerad för varje del av kundresan. Du måste göra allt du kan för att ge kunden en omfattande upplevelse. Om du lyckas, kan det innebära att du får en engagerad ambassadör för ditt varumärke och en kund som med allra största sannolikhet återkommer.

Kom igen nu svenska klädbutiker. Ställ i ordning, engagera er i era kunder och få kunderna att engagera sig i ert erbjudande. Skapa wow-faktor med fantastiska produkter, system och service. Var med dem genom hela kundresan.

Det är dags att kämpa lite nu.

Annars dör ni, snabbare än ni tror.

// Emma Nyberg