Everyone’s business.
And emotions.

Riktigt bra kommunikation skapar riktigt bra affärer. Det är de flesta överens om. Ber du oss att skapa den kommunikationen sätter vi fakta och logik i baksätet och siktar in oss på att beröra. Bjuda på ett leende, skapa lite igenkänningsdramatik, stämma till eftertanke. Eller locka till skratt och se’n få det att fastna i halsen.

Det där sista kanske inte är så schysst, men rätt använt är det ruggigt effektivt. Det upptäckte jag själv för ett tag sedan. I och för sig har jag ju redan spoilat det hela lite, men titta på filmen här så förstår du vad jag menar. Har du tittat? Reagerade du som jag? Som lät mig luras, och roas, av det där “top 5 craziest…” och så vidare-formatet man är så bekant med. “Titta här vad crazy...”, liksom. Men. Så. Boom! Tar det roliga slut. Budskapet, däremot, hänger fortfarande med mig.

Visst hade man kunnat göra en artikel med sida upp och sida ner om det rubbade i att gifta bort små flickor, en broschyr eller till och med en snygg film som presenterade fakta. Vi hade tagit till oss, tyckt att det var svindlande och ofattbart. Ja, och, dumt. Men den där kvardröjande stenen-som-skaver-i-skon-känslan hade uteblivit. Och i det här fallet är det ju just den man vill åt. Den där känslan som ligger och lurar någonstans, och gör sig lite extra påmind med jämna mellanrum. 

Det här är ett av de starkaste exempel jag sett på länge, där känslor bär mycket längre än logik, fakta och data. Det handlar inte om affärer på det sätt vi brukar prata om dem. Det här är mycket viktigare - det är everyone’s business, om du så vill. Och då biter känslor bättre än någonsin.

Jag heter Peter. Jag gör idéreklam.