Hur många behöver lyssna?

Recepten för framgång från olika håll och kanter är fler än vad som går att räkna. Men det finns en filosofi som vår Head of Digital Jörgen Niemi har funderat mer och mer på den senaste tiden.

Något nytt i lurarna

Jag har precis börjat lyssna på Seth Godins nya podd Akimbo. För er som inte stött på honom tidigare så är han en amerikansk entreprenör, föreläsare och författare – som bland annat har skrivit ett antal böcker om marknadsföring. Det första avsnittet heter ”The Grand Opening” och handlar framförallt om att hitta en liten (men engagerad) målgrupp som kan bli ambassadörer för det du skapar. Om att hitta personerna som verkligen bryr sig och lyssnar.

Ska man nå alla?

Han säger att det ibland räcker det med att berätta om det du erbjuder eller har skapat för 10 personer och se vad som händer. Om de uppskattar det så vet du att det är en idé värd att satsa på. Men om de inte är intresserade är det dags att komma på något bättre. För om du går in med ambitionen att nå ut till miljontals personer är det både svårare att anpassa det du erbjuder för så många personer OCH att vässa budskapet för att nå en så stor massa.

Istället för att fokusera på en ”Grand Opening” när man når ut till hela världen ser han hellre att man satsar på en ”Grand Finishing”. Att utvecklas steg för steg, hitta de som uppskattar det du gör mest och på så vis nå ett så bra resultat som möjligt.

Sanna fans

I avsnittet refererar han bland annat till författaren Kevin Kelly, som för några år sedan skrev essän ”1000 true fans”. I den skriver han att om du är hantverkare, fotograf, musiker, designer, författare, animatör, apputvecklare, entreprenör eller uppfinnare så behöver du inte miljontals dollar eller kunder. Du behöver bara 1000 sanna fans som verkligen uppskattar det du gör. Godin pratar även om den resa som Google har gjort – att de inte ägnade sig åt massmarknadsföring för att nå positionen de har idag. Steg för steg vidareutvecklade de sin sökmotor och sina lösningar – och steg för steg växte de sig större än sina konkurrenter.

Ett steg i taget

Allteftersom jag lyssnade började jag applicera det på vad jag gör och det vi gör på byrån. Att skapa något för att en viss målgrupp ska kunna få ut så mycket som möjligt av det. Är det inte det precis det vi gör och allra helst vill göra? Att hitta våra 10 personer som verkligen behöver och uppskattar det vi gör och sprider det vidare.

Där vi inte utgår ifrån att vi ska ta över världen dag ett, men där vi aldrig slutar att utvecklas.

//Jörgen Niemi