BRANDING
COMMUNICATION
EXPERIENCE
IDENTITY
Den här artikeln kan ses som en hjälpande hand till alla stackars marknadsmänniskor som fått direktiv uppifrån om att etablera en kul kanal på TikTok – eftersom det är där ungdomarna är! Ett fenomen som omringat en gigantisk målgrupp och fortsätter växa genom organiskt innehåll från en miljard aktiva användare. Plattformen domineras av generation Z och är ett perfekt exempel på att äldre generationer har mycket att lära av sina barn.
Barnen är vår samtid
När det kommer till att navigera den nya världen så är det de yngre generationerna som sitter på svaren (De
flesta användarna är mellan 16–24 år – och kvinnor utgör ca 60 %). Deras digitala modersmål och intuitiva
förmågan att förstå sociala medier har gjort TikTok till en naturlig lekplats. Danser trendar och kulturer
krockar. Matrecept levereras på löpande band och paradisresor paketeras som perfekta små vykort vi aldrig
kommer få uppleva. TikTok är en galen plattform full av kreativitet, humor, resor, mat, musik, mode och
muskler. Och katter. Och vi älskar det.
Så hur gör de för att lyckas?
TikTok sållar ut och belönar bra innehåll och första steget för att skilja bra innehåll från dåligt är att
läsa av visningstiden. Hur länge tittar man och hur många ser klart hela klippet? De filmer med hög
visningstid kommer exponeras för fler användare och de med låg visningstid får ansluta sig till den
gigantiska skaran videor som tynar bort varje sekund.
”Wait until the end”
För att uppnå hög visningstid finns det ett par tjuvknep att ta till. Den som är bekant med reels-formatet
har garanterat stött på uppmaningen om att ”vänta på slutet”. Ett billigt knep för att trigga nyfikenhet och
vet du vad? Det funkar. Ett annat knep är att loopa videon så att början och slutet ser likadana ut. Det gör
fler benägna att se din video två gånger i rad, vilket resulterar i en visningstid på över 100 %. (Skulle
alla tittare se din video två gånger i rad skulle visningstiden nå 200 %.)
Därefter rankas du på engagemang
Likes och kommentarer är indikationer på att videon presterar. Roligt innehåll engagerar, men receptet på
humor varierar. En exakt framgångsformel finns inte. Däremot finns det konkreta knep, även här, som får fler
att kommentera ditt innehåll. Håll i er nu; att medvetet säga eller stava fel i sin video har visat sig vara
ett vinnande koncept för att lura språkpoliserna i fällan. ”Lätt mjölk? 🤔 Är det godare än tung mjölk? 🤣”.
Inget på denna jord får det att klia i fingrarna mer på en besserwisser.
Relevant innehåll vinner alltid
Eftersom plattformen är fylld av rörliga videor av alla dess slag är målgrupper och åldrar nästan lika
varierande som innehållet. För att lyckas på TikTok (utöver tjuvknepen vi nyss presenterat) behöver du först
hitta din nisch och smycka dina inlägg med relevanta taggar som gör det enkelt för både algoritmer och
användare. Ditt allra första inlägg kommer att visas för 300–500 personer och vid bra ranking slussas du
vidare till fler människor. Om inlägget fortsätter prestera så kommer videon visas i flöden hos ytterligare
10k-500k användare. Vid fortsatt lång visningstid och högt engagemang har du en viral succé. Som sagt, en
barnlek. För vissa. Grattis!