Super Bowl är namnet på den stora finalen i den amerikanska fotbollsserien. Övertydligt? Kanske, men för somliga är matchen synonym med halvtidsunderhållning och påkostade reklamfilmer snarare än sport.
BRANDING
COMMUNICATION
EXPERIENCE
IDENTITY
-
7 miljoner dollar för 30 sekunder (!) – det är vad tv-utrymmet kostar i samband med matchen.
-
Den dyraste Super Bowl-reklamen någonsin kostade 16,8 miljoner dollar. 2020 spenderade både Google och Amazon samma stora summa på att marknadsföra sina konkurrerande produkter Alexa och Google Assistant.
-
42% av alla tittare slår på TV:n bara för att se reklamen och 50% av tittarna har köpt en produkt eller tjänst som följd.
En arena med unikt genomslag
Världens största varumärken tävlar om publikens kärlek – ofta med världens kändaste människor i huvudrollen.
Agenter och PR-avdelningar svettas ymnigt för att få det att hända och det är inte svårt att förstå varför.
Mediaplaceringen kring Super Bowl är en naturkraft som inte bara säljer produkter i massor, det är en unik
plattform för positionering av såväl affärsmässiga- som personliga varumärken.
Tre exempel med kändisar i huvudrollen (av blandad kvalitet):
A Mountain of Entertainment – Paramount+
Why not an EV? – GM x Netflix
New year. New neighbor. – T-Mobile Home Internet
Reklamfilmens magiska formel
Man kommer väldigt långt på stor budget. Specialeffekter, välkända ansikten och inköpt musik är tre effektiva
knep för att sminka manuset och lura den oinvigda, men de varumärkena som verkligen sticker ut och blir
ihågkomna är de som lyckas balansera den kreativa idén med relevant och relaterbart innehåll. Krydda med lite
humor och du har en vinnare. Touch-down.
Två exempel på bra och dåligt
Den amerikanska biltillverkaren Ram Trucks hittar rätt i sin reklamfilm för deras nya elbil – utan några
jättekändisar. Genom att vända på ett klassiskt (amerikanskt?) reklamgrepp lyckas de effektivt lyfta
produktfördelarna och bygga varumärket på samma gång. Vågat och roligt. Och ja, relaterbart…
Majonnästillverkaren Hellmans reklamfilm å andra sidan är ett typexempel på hur en trött idé kan se ut om pengar inte är ett problem.
Så vem är den stora vinnaren?
Super Bowl ses av ungefär 100 miljoner människor världen över. Ett reklamjippo utan dess like och marknadsfört
som den stora kampen om ära och berömmelse. Frågan är om det syftar till vinnaren i amerikansk fotboll,
varumärkenas vunna marknadsandelar eller vinsten som mediabolaget FOX gör på sina annonsintäkter? Med tanke på
reklamernas varierade kvalitet och kändisarnas fullständiga brist på integritet kanske det inte handlar om att
vinna överhuvudtaget – utan om att delta. Enligt många är det precis vad sport är till för.
Källor:
https://www.resume.se/affarer/annonsorer/sa-mycket-kostar-en-reklamspot-i-super-bowl-2023/
https://www.lxahub.com/stories/super-bowl-marketing-stats-and-trends-for-2023