Rex
Rex

Publicerad: 30 november 2023

Välkommen till de stora frågornas tid

BRANDING

COMMUNICATION

EXPERIENCE

IDENTITY

I somras läste jag om UFO:s. Om toppagenter från CIA som vittnar under ed om rymdvarelser. Handen på hjärtat om hemliga dokument. Konkreta bevis på kraschade skepp. Forskning i underjordiska laboratorium på utomjordiska piloter. Hela universum på sin spets. Den. Största. Nyheten. Någonsin.

Men ingen verkar bry sig. Dopaminkickarna vi får utav att skrolla har gjort oss så avtrubbade att vi inte längre kan ta in och värdera innehåll efter storlek och betydelse. Det är ingen nyhet i sig att vi är ett gäng contentknarkande zombies, men hur långt har det egentligen gått?

Pengar styr världen och den nya valutan heter uppmärksamhet. Plattformar är utformade för att generera snabba reaktioner och snabba delningar. Nyheter (vad det än betyder) som inte ger omedelbar tillfredsställelse tenderar att snabbt försvinna ur flödet – och lika snabbt ur hjärnan.

Samtidigt som vi knarkar innehållslöst content fortsätter jorden tömmas på naturresurser. Isar smälter och eldar härjar. Utomjordingar utforskar(?). Det är nog dags nu, att reflektera över vårt beteende och medvetet arbeta för att balansera vår aptit på snabb belöning med vår strävan efter sanningen. Jag undrar hur den största nyheten någonsin hade tagits emot för femtio år sedan. När livet var tydligare, utbudet mindre, valen färre. Hela världen hade samlats kring Tv:n som om Stenmark stod redo i startgroparna. Idag tappar vi tålamodet och söker upp något roligare och snabbare, för att vi kan. Sen gör vi det igen. Och igen och igen och igen och igen och igen och igen.

Om utomjordingar faktiskt har varit här och pejlat läget så lär de inte vara jätteimponerade av vår utarmade värld och vår märkliga zombiekultur. Å andra sidan lär de inte känna sig jättehotade heller. Och om uppmärksamhet är den nya valutan är det inte osannolikt att hemliga toppagenter från CIA vill ha en bit av strålkastarljuset de också. För så ser vår värld ut.