Ett konceptarbete för Diplomatdörrar
Vi har tagit fram ett nytt, övergripande kommunikationskoncept för Diplomat Dörrar. En känsla som ska fylla varumärket med liv över tid och bidra till en tydligare position på marknaden.
Allt börjar med ambitionen
Diplomatdörrar hade en bestämd förflyttningsambition; de ville bli tydligare mot konsumenten och
särskilja sig från konkurrensen. Krysset på positioneringskartan låg mittemellan standard och
premium. En förflyttning som lutade mer mot engagemang än transaktion, där de ville uppfattas
innovativa och moderna utan att bekosta den småländska hantverkstraditionen.



Länge leve Dörrkänslan
Dörren är ett måste, men också mer än så. Vi ville påminna slutkunden om att dörren sträcker sig
längre än till funktionalitet, den är en konstant del av estetiken och hur vi trivs i våra hem.
Länge leve Dörrkänslan är ett flexibelt koncept som innefattar allt från design och innovation
till kvalitet och produktion, samtidigt som det ger liv till kommunikationen – och
kundrelationen.
Ett genomtänkt uttryck
Vi tog fram en ny logotyp och en ny grafisk profil; färger, former, typsnitt, mönster, ihop med en
språklig ton som stämmer väl överens varumärkets personlighet. Den nya loggan fick en känsla av
skandinavisk design och består av fyra olika delar som tillsammans representerar verksamhetens
viktiga samspel, medan formerna lyfter olika aspekter av dörren: den rektangulära dörrformen, de
kvadratiska fönsterna och den karaktäristiska svängradien. (Om du tittar på loggan igen ser du även
ett utropstecken!) Allt i form av ett D.
Allt för att stärka Diplomat som varumärke och driva försäljningen framåt.